Tytuł projektu: Matmaniacy – VII edycja
Termin realizacji projektu: 01.01.2019 – 31.12.2019
Koszt całkowity projektu: 29 990,00 PLN
Kwota dofinansowania ze środków Gminy Miasta Sopotu: 13 000,00 PLN
Głównym celem realizacji zadania jest wspieranie i rozwijanie uzdolnień matematycznych uczniów uczęszczających do klas III-VIII sopockich szkół podstawowych, przejawiających ponadprzeciętne uzdolnienia matematyczne oraz umożliwienie im poznania się i wspólnego rozwoju bez względu na przynależność do klasy/szkoły, poprzez organizację kółka matematycznego i warsztatów rozwijających organizowanych raz w tygodniu w 2019 roku bez okresu ferii zimowych i wakacji.
Cele szczegółowe:
- Wzmocnienie oferty co najmniej 4 sopockich szkół podstawowych w zakresie pracy z uczniem zdolnym matematycznie.
- Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć pozalekcyjnych dla dzieci uzdolnionych matematycznie, w interesującej i efektywnej formie i treściach kształcenia dopasowanych do możliwości rozwojowych dzieci.
- Rozszerzenie szkolnej wiedzy matematycznej uczniów w zakresie:
- opanowanie podstaw matematycznego zapisu symbolicznego;
- opanowanie podstawowych technik dowodzenia, w tym pomysłów („tricków”) często stosowanych w zadaniach konkursowych;
- poznanie abstrakcyjnej strony matematyki – modeli uogólniających pewne obserwacje, procesu budowania teorii;
- zapoznanie się z niezwykłymi i zaskakującymi twierdzeniami matematyki;
- nabywanie umiejętności zastosowania matematyki w naukach ścisłych i sytuacjach życia codziennego.
Opis projektu:
Rok 2019 to siódmy z kolei rok, w którym realizowany jest projekt MATMANIACY. W tym roku jest on dedykowany uczniom uczęszczającym do klas III – VIII szkół podstawowych w Sopocie, posiadającym ponadprzeciętne predyspozycje matematyczne. Zajęcia prowadzone są w każdy piątek w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 w Sopocie, przy ul. Armii Krajowej 50/54, w godzinach od 15:30 do 17:15, dzięki uprzejmości Dyrekcji szkoły.
Tegoroczna edycja MATMANIAKÓW obejmuje zajęcia prowadzone w formie:
– kółka matematycznego – zajęcia istotnie rozszerzające wiedzę szkolną, przygotowujące do różnego rodzaju konkursów matematycznych i logicznych,
– warsztatów rozwijających – w szczególności warsztaty doświadczalne z fizyki – zajęcia doskonalące umiejętności rozumienia zastosowania matematyki w dziedzinach ścisłych nauki, kładące nacisk na zaangażowanie ucznia w praktyczne doświadczanie praw matematycznych i fizycznych, które często spotykane są w życiu codziennym. Ponadto zajęcia doskonalące nieszablonowe myślenie (rozwiązywanie zadań niestandardowych) i zajęcia poświęcone poprawnej argumentacji matematycznej.
Koordynatorem merytorycznym projektu jest dr Barbara Wolnik – wyśmienity dydaktyk z Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego.