Tytuł projektu: „Szkolenie z procesu OOŚ ze szczególnym uwzględnieniem aspektów przyrodniczych”(SPOOŚ)
Termin realizacji projektu: 01.07.2010-30.06.2012
Koszt całkowity projektu: 1 229 074, 85 PLN
Koszty kwalifikowane projektu: 1 222 919, 82 PLN
Kwota dofinansowania ze środków EFRR POIiŚ: 1 039 481, 75 PLN
Kwota dofinansowania ze środków NFOŚiGW: 183 437, 97 PLN
Wkład własny: 6 155, 13 PLN
Cel główny projektu:
Głównym celem projektu było zwiększenie świadomości w zakresie potrzeby i określania właściwych metod ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu, poprzez przeprowadzenie działań edukacyjnych z zakresu wykonywania i weryfikacji procesu OOŚ skierowanych do społeczności lokalnych obszarów chronionych.
Projekt przyczynił się do osiągnięcia celów V priorytetu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko:
– Celu Głównej osi priorytetowej: Ograniczenie degradacji środowiska naturalnego oraz strat jego zasobów i zmniejszania różnorodności biologicznej,
– Celu szczegółowego osi priorytetowej (działania): Zwiększenie świadomości w zakresie potrzeby i określania właściwych metod i działań chroniących środowisko, przyrodę i krajobraz poprzez przeprowadzenie szkolenia, które umożliwiło precyzyjne zrozumienie procesu Oceny Oddziaływania na Środowisko przez grupy zawodowe wywierające największy wpływ na przyrodę i środowisko stanowiące społeczność lokalną na obszarach chronionych (w tym objętych siecią Natura 2000) oraz ich sąsiedztwie. Głównym zakładanym efektem ekologicznym projektu było zwiększenie wiedzy z zakresu przygotowania i weryfikacji dokumentacji dotyczącej Ocen Oddziaływania na Środowisko, co zostało osiągnięte poprzez przeszkolenie w sumie 360 osób.
Dodatkowo założono, że w wyniku realizacji projektu pojawią się dodatkowe efekty w postaci zwiększenia potencjału rozwojowego regionu oraz poprawa warunków życia mieszkańców- na skutek przeszkolenia osób zawodowo wywierających wpływ na przyrodę i środowisko, zakresu procedury OOŚ, przedstawienie im zmian legislacyjnych, wyjaśnienie istotnych terminów i pojęć dla ochrony przyrody i środowiska, zapoznanie z metodami komunikacji społecznej, co w praktyce przyspieszy pracę uczestników szkolenia nad procedurą a to przyspieszy proces inwestycyjny z uwzględnieniem walorów przyrodniczych w szczególności obszarów „Naturowych”.
W wyniku realizacji projektu zostały osiągnięte wszystkie założone cele, tj.:
- Zwiększenie świadomości ekologicznej uczestników w zakresie potrzeby ochrony środowiska,
- Wskazanie najlepszych metod ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu,
- Zwiększenie efektywności prac nad procedurą OOŚ zarówno przez przedstawicieli inwestorów jak i administracji publicznej w kontekście wzrostu inwestycji na obszarze województw objętych projektem,
- Uskutecznienie metody komunikacji społecznej między stronami zaangażowanymi w działania zmierzające do uzyskania decyzji OOŚ,
- Poprawa efektywności przygotowania i weryfikacji raportów OOŚ wśród przeszkolonych uczestników projektu.
Opis realizacji projektu:
W okresie marzec 2011 – kwiecień 2012 przeszkolono łącznie 360 osób. Wśród nich byli przedstawiciele takich instytucji jak:
- Urzędy Gmin i Miast -78 osób
- Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska – 54 osoby
- Przedsiębiorstwa, prywatne firmy – 51 osób
- Uczelnie Wyższe i jednostki naukowe – 29 osób
- Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska – 26 osób
- Jednostki Lasów państwowych, Parków Narodowych i Krajobrazowych – 24 osoby
- Stowarzyszenia i organizacje pozarządowe – 24 osoby
- Starostwa Powiatowe – 20 osób
- Urzędy marszałkowskie – 15 osób
- Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – 4 osoby
- Pozostałe -35 osób
W tym z województwa pomorskiego – 220 osób, zachodnio- pomorskiego 40 osób, warmińsko – mazurskiego – 100 osób
W ramach projektu powstała również platforma e-learningowa (pod adresem www.szkolenieoos.pl) administrowana przez sekretarzy projektu. Platforma pełniła funkcję narzędzia ułatwiającego realizację projektu poprzez możliwość:
- Sprawdzania obecności uczestników,
- Korzystania z forum,
- Dodawania i pobierania materiałów szkoleniowych,
- Uzupełniania i zaliczania testów z trzech bloków tematycznych,
- Pełnienia funkcji informacyjnej i komunikacyjnej.
Przeprowadzono również ankietę ewaluacyjną wśród uczestników, rozdano pakiety promocyjno – szkoleniowe, wręczono dyplomy ukończenia przez nich szkolenia oraz zorganizowano konferencję podsumowującą projekt dla wszystkich jego uczestników.