Tytuł projektu: Matmaniacy – V edycja
Termin realizacji projektu: 01.01.2017 – 31.12.2017
Koszt całkowity projektu: 33 439,81 PLN
Kwota dofinansowania ze środków Gminy Miasta Sopotu: 13 000,00 PLN
Cel/(e) projektu:
Głównym celem realizacji zadania jest wspieranie i rozwijanie uzdolnień matematycznych, rozwój kreatywności i poszerzanie horyzontów uczniów uczęszczających do klas III-VI sopockich szkół podstawowych, przejawiających ponadprzeciętne uzdolnienia matematyczne poprzez organizację kółka matematycznego i warsztatów rozwijających.
Cele szczegółowe:
- wzmocnienie oferty co najmniej 4 sopockich szkół podstawowych w zakresie pracy
z uczniem zdolnym matematycznie; - przygotowanie i przeprowadzenie zajęć pozalekcyjnych dla dzieci uzdolnionych matematycznie, w interesującej i efektywnej formie i treściach kształcenia dopasowanych do możliwości rozwojowych dzieci;
- rozszerzenie szkolnej wiedzy matematycznej u co najmniej 15 uczniów klas III-VI szkół podstawowych z Sopotu, w zakresie:
- opanowanie podstaw matematycznego zapisu symbolicznego;
- opanowanie podstawowych technik dowodzenia, w tym pomysłów („tricków”) często stosowanych w zadaniach konkursowych;
- poznanie abstrakcyjnej strony matematyki – modeli uogólniających pewne obserwacje, procesu budowania teorii;
- zapoznanie się z niezwykłymi i zaskakującymi twierdzeniami matematyki.
Opis projektu:
Rok 2017 to piąty z kolei rok, w którym realizowany jest projekt MATMANIACY. Jest on dedykowany uczniom uczęszczającym do klas III – VI szkół podstawowych w Sopocie, posiadającym ponadprzeciętne predyspozycje matematyczne. Zajęcia prowadzone są w każdy piątek w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 w Sopocie, przy ul. Armii Krajowej 50/54, w godzinach od 15:30 do 17:15, dzięki uprzejmości Dyrekcji szkoły.
Tegoroczna edycja MATMANIAKÓW obejmuje zajęcia prowadzone w formie:
– kółka matematycznego – zajęcia istotnie rozszerzające wiedzę szkolną, przygotowujące do różnego rodzaju konkursów matematycznych i logicznych,
– warsztatów rozwijających – w szczególności są to warsztaty logicznego myślenia– zajęcia doskonalące nieszablonowe myślenie (rozwiązywanie zadań niestandardowych) i zajęcia poświęcone poprawnej argumentacji matematycznej.
Matmaniacy – bo tak można nazwać uczniów, którzy poznają świat dzięki królowej nauk, mają także okazję uczyć się w języku angielskim. Praktyka ta, stosowana na naszych zajęciach, pozwoli uczniom nawiązywać kontakty z rówieśnikami z innych państw zainteresowanych matematyką i pogłębiać swoje umiejętności w tym kierunku.
Koordynatorem merytorycznym projektu jest dr Barbara Wolnik – wyśmienity dydaktyk z Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego.
Matmaniacy mogą pochwalić się dużymi sukcesami. Zdobywają wysokie miejsca nie tylko w szkolnych czy międzyszkolnych konkursach matematycznych, ale też wspaniale sobie radzą w Alfiku, Kangurze i Kangurku Matematycznym oraz w Ogólnopolskim Konkursie Matematycznym MAT czy też Mistrzostwach Polski w Grach Matematycznych i Logicznych. Kilkoro Matmaniaków wzięło udział w Międzynarodowych Mistrzostwach Gier Matematycznych i Logicznych, które odbyły się w Paryżu i zajęło miejsca w ścisłej czołówce.